Z cibule nemusia iba štípať oči

Vo všeobecnosti si ľudia myslia, že originálne a autentické zvuky sa pri natáčaní videa vytvárajú a nahrávajú v rovnakom ambiente ako scéna. Zo skúseností však môžem povedať, že často človek dokáže vydizajnovať ešte výstižnejšie zvuky v prípadoch, kedy ich nemá možnosť autenticky zachytiť. „Čo január zmeškal, február doháňa,” tvrdia poľnohospodári. Ja poľnohospodár nie som, preto neviem, čo presne tento výrok znamená, ale zamyslel som sa nad ním práve vtedy, keď som vo februári tohto roku potreboval do projektu, konkrétne do jednej počítačovej hry, autentický zvuk dažďa. Dlhé hodiny som sedel pred oknom a pozeral som sa na nádhernú bielu perinu, ktorá mi naznačovala, že dážď asi ešte dlho neuvidím. Keďže som verný nášmu mottu – zvuky si vytvárame sami – odolal som pokušeniu stiahnuť „rain SFX” z najobľúbenejšej nemenovanej banky zvukov a zvolil som si vlastnú, oveľa zaujímavejšiu cestu.

Ako nahrať zvuk dažďa, keď je vonku -5°C?
Išiel som na to klasicky ako každý iný zvukový designer. Skúšal som rôzne triky nahrávania: kvapkajúcu vodu v sprche, v umývadle, vodu som dokonca prelieval cez sitko do vedra, čím som chcel napodobniť zvuk padajúcich kvapiek dažďa. Ani jeden z týchto zvukov ma však neoslovil, nepôsobili totiž originálne. Zistil som, že cesta k dokonalému zachyteniu tohto bežného zvuku bude veľmi náročná.
Oznámil som kolegovi, že prácu budem musieť trochu posunúť, potreboval som si totiž dôkladne premyslieť, akú metódu použijem na vytvorenie tak originálneho a unikátneho zvuku dažďa, ktorý by presvedčil nielen mňa, ale aj iných. Narýchlo som teda navrhol brainstorming cez skype, aby sme spolu skúsili niečo vymyslieť.
V našej malej garzónke, v ktorej sme spolu s manželkou trávili poobednajšie hodiny, som mal svoj pracovný počítač, na ktorom som robil testovacie nahrávky. Zhodou okolností som mal k dispozícii aj senzitívny mikrofón, ktorým som väčšinou nahrával, a povedal som si, že túto príležitosť treba využiť. Prečo si nezaskypovať pomocou profesionálnej techniky, keď ju mám nainštalovanú­? Kým som sa pripravoval na chat, manželka chystala večeru a musím sa priznať, že som sa na ňu už veľmi tešil. Sadám si k stolu, nasadím slúchadlá, nastavujem hlasitosť a zrazu počujem každý jeden zvuk z kuchyne, ktorá bola vzdialená asi 2 metre odo mňa, a to úplne do detailu. Počúvam každý jeden pohyb zachytený citlivým smerovým mikrofónom, zavriem oči a snažím sa uhádnuť, čo práve manželka robí. Celkom zábavné, myslím si.

Vôňa nádherného zvuku
Čakám na pripojenie k rozhovoru cez skype a zrazu začujem príjemný zvuk dažďa, ktorý sa šíri priamo z našej kuchyne! Neverím! Otočím sa, nakrájaná cibuľa sa dusí v oleji a vydáva originálny ambient letného dažďa, ktorý som potreboval! Kombinácia príjemnej vône z večere a zvukového efektu vo mne vyvolala takú eufóriu, že som vstal, pobozkal som manželku, ktorá celej situácii vôbec nerozumela, a poďakoval som jej za skvelú pomoc, o ktorej ani nemala tušenie. Kolegu na skype som hneď zrušil a všetko som mu vysvetlil, MÁM TO! Ten večer sme napokon vytvorili dve veci: fantastickú večeru s manželkou a ešte lepší zvuk dažďa.
Na druhý deň som sa rozhodol, že budem šéfkuchár ja a aj keď bude menu rovnaké, sada „kuchárskych“ pomôcok bude doplnená o nečakané prvky. K nôžom, krájacej doske a panvici pribudli neznámi parťáci: mikrofón so stojanom, zvukovkou a MacBookom.
Pozorne som nasmeroval mikrofón na “epicentrum dažďa” mimo dosahu pary tak, aby nepoškodila membránu, potom sa mohlo nahrávanie začať. V snahe nasimulovať postupne silnejúci lejak, som nahrávanie spustil už vo chvíli, keď som na panvicu iba začal sypať prvé kúsky cibule. Prvý kontakt nasekanej cibule s horúcim olejom vydával agresívnejší zvuk, ktorý som neskôr použil ako zmenu intezity dažďa v určitých momentoch. Po niekoľkých minútach dusenia, kedy už cibuľa obsahovala menej vody a ja som ňou bol príjemne navoňaný, sme sa dostali do štádia, v ktorom bolo dusenie už konštantné a zvuk letného dažďa imitovalo úplne originálne.

Posúďte sami:

Nahrané raw zvuky museli prejsť aj postprodukciou
V rámci postprodukcie som nahrávky vysekal a frekvenčne upravil. Na frekvenčnom rozsahu 2kHz – 5kHz som jemne pridal, potom bol už zvuk naozaj príjemný. Následne som urobil moduláciu, aby mal človek pocit, že sa kvapky prirodzene odrážajú od povrchu, čím som získal tenký zvuk kvapiek. Aby zvuk nepôsobil príliš monotónne (aj keď tento zvukový efekt za taký môže byť považovaný), pridal som trochu ozveny cez efekty delay a reverb”, aby samotný dážď získal takzvaný priestor. Pre zdokonalenie dojmu prirodzenosti som nastavil automatizáciu ozveny „Left to right”, čo znamená, že samotná ozvena sa posiela raz na ľavú a raz na pravú stranu s tým, že bol nastavený aj pomalý prechod medzi oboma stranami.

Takéto experimenty sa oplatí uložiť, pretože môžu byť využité aj pri iných projektoch!
O niekoľko mesiacov neskôr sme sa prihlásili na celosvetový konkurz „Adam-audio”. Zadanie bolo širokospektrálne. Súťažiaci mali zkomponovať hudbu aj so zvukovými efektami na jeden konkrétny obrázok:

Predpokladal som, že väčšina ľudí bude používať zvukové banky alebo nahrajú kvapkanie vody iným spôsobom. Bol som presvedčený, že mám k dispozícii celkom autentický a originálny zvuk dažďa, preto ho použijem. Keďže je na obrázku človek, ktorý práve vystúpil z auta, bolo potrebné zvuk doplniť aj o dôležitý detail kvapiek padajúcich na auto. Nahrávku sme nahrali pomerne rýchlo, nasimulovali sme padajúci dážď na auto klasickou hadicou, ktorou sme striekali vodu priamo na čelné sklo auta. Zvuk sme nahrali aj zvnútra aj zvonka, vďaka čomu bolo možné realisticky namodelovať scénu, keď človek sedí v aute, vystúpi z auta a prejde pár krokov. Vo chvíli, keď z auta vystúpil, sa zapol zvuk vydizajnovaný v našej kuchyni, a dostali sme reálny stereo-efekt. Na dané zadanie sme zkomponovali aj emotívnu hudbu, ktorá spolu so zvukovými efektami vytvára presne takú atmosféru, akú sme chceli dosiahnuť.

Na záver uvádzam audio s výsledným efektom, vytvorte si názor sami.

Jan Kadanec, MSc.

ABOUT THE AUTHOR

Jan Kadanec, MSc.
Svoj prvý syntetizátor som nakódoval na starom Commodore 64 a tak sa začala moja skladateľská „kariéra“. Skúsenosti s DJ-ingom v Hip-Hop a House kultúre mi otvorili nové možnosti a pohľady na hudobnú produkciu, ktorou sa aktívne zaoberám už viac ako 8 rokov.

Leave A Comment