Zvuk do hry? Nesťahujte, vytvárajte.

Hra bez zvuku dokáže udržať našu pozornosť dostatočne  dlho, ale nevtiahne nás do jej atmosféry na sto percent ako postavu na obrázku do nahrávania unikátnych zvukov . Určite poznáte ten pocit, keď hráte hru bez zvuku, nasadíte si slúchadlá  alebo si zapnete reproduktory a zrazu hra dostáva úplne iný rozmer. Jednoducho vás oveľa rýchlejšie vtiahne do gameplayu a atmosféry. V tomto článku si ukážeme, ako vytvárať unikátne zvuky, ktoré vašu hru oživia a obohatia o nový rozmer.

Ešte predtým, ako sa dostaneme k samotnej podstate článku, vymenujme si druhy zvukov, s ktorými sa stretávame v hrách a vo filmovej tvorbe:

  • ruchy (zvukové efekty)
  • hovorené slovo (monológy, dialógy, výpovede…)
  • atmosféry (zvuk priestoru, napr. les, mesto, hory…)
  • hudba

Uvedené kategórie majú svoje podskupiny a vlastné rozdelenie, tým sa však budeme venovať inokedy.
Aby sme pochopili, čo je sound design a ako sa vytvára, musíme sa najskôr zamerať na ruchy, teda zvukové efekty. Delia sa na prirodzené, ktoré sú väčšinou prítomné pri tvorbe filmov a vznikajú hneď pri filmovej akcii (kroky, zvuky príborov atď.), umelo vytvorené vznikajú buď mechanicky, alebo pomocou digitálneho samplovania a transformáciami nahraného zvuku. Ruchy reálne sa snažia napodobniť realistické zvuky. Existujú aj ruchy štylizované, ktoré môžu byť jemnými úpravami odlíšené od reality a následne upravené do podoby nereálnej.

„Sound design sa venuje ruchom štylizovaným, umelo vytvoreným, ale aj ruchom reálnym.
Zaoberá sa teda vytváraním, úpravou a štylizovaním ruchov.”

 

Ako postupovať pri sound designe

Výrobu vieme rozdeliť do troch fáz: pre-produkcia (príprava), produkcia (výroba), post-produkcia (úprava).  

Pre-produkcia

  1. Pri pre-produkcii si všetko dôkladne premyslite, pripravte a určite si cieľ.
    V prvom rade si musíte uvedomiť,  do akej hry budete vytvárať  sound design, aké je hlavné zameranie hráča, či ide o akčnú, strategickú hru alebo o simuláciu. Každý žáner má totiž iné zameranie a inú atmosféru, ktorú viete vyzdvihnúť pomocou sound designu.
  2. Dôkladne si premyslite, ako spojiť do symbiózy hudbu, ruchy a dialógy, pretože každá z vymenovaných zložiek má svoju výpovednú hodnotu. Musíte dosiahnuť, aby spolu vytvárali emóciu a nevytŕčali z radu.
  3. Dbajte na jedinečnosť zvukov, aby si ich hráč hneď po začutí spojil s danou hrou.
  4. Technické parametre. Je veľmi dôležité, aby ste zanechali rovnaký charakter všetkých zvukových efektov, preto vyberte mikrofón pre-amp, s ktorým sa budú nahrávať všetky zvuky pre sound design.

 

Produkcia

V tejto fáze začína kreatívna časť procesu. Vytvára sa v nej základ a charakter zvuku, ktorý bude neskôr použitý v post-produkcii.

  1. Vždy majte pri sebe rekordérnahrávajte všetky zvuky, ktoré pre vás budú zaujímavé. Vyhľadávajte zdroje zvukov, ktoré človek len tak ľahko každý deň nepočuje.
  2. Postupne si vytvárajte vlastnú zvukovú banku. Nikdy neviete, kedy sa vám bude hodiť zvuk, ktorý už máte nahratý.
  3. Vymyslite unikátny proces, pomocou ktorého by ste mohli získať zaujímavé zvuky. Pri nahrávaní využívame väčšinou dva faktory: zdroj a mikrofón. Prečo medzi ne nepridať niečo nové?  Použite napríklad zdroj pred hliníkovou rúrou a na druhý koniec umiestnite mikrofón. Tak môžete nahrať jedinečný zvuk s vlastným charakterom.
  4. Pri sound designe vo všeobecnosti platí teória pokus/omyl, preto treba experimentovaťkombinovať už pri nahrávaní.

 

Post-produkcia

Najzaujímavejšia a najkreatívnejšia časť výroby, pri ktorej sa rozhoduje o finálnom zvuku a charaktere, ktorý bude použitý.

  1. Nezáleží na tom, aké DAW používate. Ide o kreativitu a tú viete dosiahnuť vy, nie počítač.
  2. Vrstvenie je jedným z najdôležitejších faktorov post-produkcie. Bez vrstvenia viacerých zvukov nemusí byť dosiahnutá komplexnosť, hutnosť a unikátnosť. Niektoré zvuky sú, samozrejme, výnimkou, no iné finálne zvuky majú viac než 10-20 vrstiev, pričom ich hráč/poslucháč vníma ako jeden celok.
  3. Pri vrstvení je potrebné zvuky vnímať podľa ich charakteru:  basové, stredovévýškové. Musíte si všetko premyslieť, aby výsledok obsahoval dostatok charakteristických znakov jednotlivých skupín. Ak vrstvíte zvuk s basovým charakterom, je vhodné mu pridať stredový alebo výškový charakter a nie opäť basový, aby ste nedosiahli zahuhlaný charakter, kde by sa basové frekvencie sčítali a vytvorili nekonkrétny zvuk. Všetko však závisí od situácie, v ktorej tvoríte.
  4. Používanie digitálnych alebo analógových syntetizátorov. Pomocou syntetizátorov viete vyrobiť rôzne špecifické zvuky, ktoré môžu byť pre sound design doplňujúce alebo nosné. Nemusíte mať pritom syntetizátor s veľkým počtom oscilátorov, postačia vám aj klasické Monotron, Comodorre alebo rôzne staré “hračkárske” syntetizátory, dokonca aj Gameboy. Gameboy sme použili aj my, a to na vytváranie rôznych zvukov, dokonca aj hudby.

 

  1. Používanie time-stretchingu. Tento proces vás dostane do iných sfér a inšpiruje pri ďalších postupoch. Záleží iba na tom, čo chcete dosiahnuť.
  2. Používanie efektov,  ako napríklad pitch shift, distortion,reverb, flanger atď. Nebojte  sa experimentovať.
  3. Aby ste zachovali jednotný charakter všetkých zvukov, je vhodné používať na buss channel kompresor, limitertape saturáciu. Samozrejme, pokiaľ ich chcete používať. Ak áno, tak s jemnými nastaveniami. Nechcete predsa  zvuk poškodiťznehodnotiť príliš veľkou kompresiou alebo saturáciou, ale zjednotiť jeho charakter.

 

Pamätajte, že sound design je najmä o experimentovaní s jednotlivými zvukmi a vytváraní niečoho unikátneho pre hru alebo film. Nechcete predsa, aby vaša hra obsahovala rovnaké zvuky ako niektorá iná. Stratila by svoju jedinečnosť. Pokúste sa preto nahrávať rôzne zvuky a vytvárajte z nich niečo, čo tu ešte nebolo. V Grand Beats Production postupujeme pri každom projekte tak, aby sme získali originálny zvuk, ktorý vystihuje atmosféru a pocit, ktorý by ste z neho mali mať. 

Robert Bruckmayer

ABOUT THE AUTHOR

Robert Bruckmayer
V Grand Beats pôsobím najmä ako skladateľ a zvukový dizajnér. Vyžívam sa hlavne v detailoch, na ktorých si dám záležať a myslím si, že práve tieto drobnosti robia celok jedinečným a zaujímavým. Zbožňujem abstraktné tvorenie zvukových efektov, ktoré majú najväčšie uplatnenie v traileroch a vo videohrách. Takže veľké BOOM a TSSS vie vo mne spustiť vlnu emócií a nadšenia.
2 komentáre
Yoorkee / január 12, 2018

Zaujimavy clanok. Mna by este zaujimalo aky software je vhodny na taketo vytvaranie zvukov ..pre zaciatocnika a aby bol free. Mozno by bolo dobre keby ste zrobili o tom aj clanok.

Odpovedať
Robert Bruckmayer / február 5, 2018

Ďakujem, som rád že sa páči. Čo sa týka softwéru, tak ako som spomínal v článku, nieje to vôbec o ňom, ale o kreativite. Ak teda by sa jednalo o začiatočníka a hlavne aby bol zadarmo, sú rôzne demo verzie a treba hlavne vyskúšať, ale ideálne asi Reaper a ďalšie DAWká ktoré sa dajú vygoogliť ako free… Myslíš článok zameraný čisto len na softwéry? Ono je všeobecne DAW war medzi ľudmi, ktorí sa v tomto svete pohybujú, ale je zbytočne sa hádať, ktorý je lepší, aj tak to je o človeku. Nech si každý človek robí v tom, ktorý mu najviac vyhovuje. Takže treba ich vyskúšať viaceré v trial verzí a rozhodnúť sa ktorý zakúpiť 🙂

Odpovedať

Leave A Comment